Media: MåleriDatum: 2022

TINTIN PÅ BAR BRILLO
06.12.2022 – 15.01.2023

Owe Gustafsons konstnärskap kännetecknas av en förkärlek för humor och i denna utställning dyker en internationellt känd lugg upp i oväntade situationer och på oväntade platser.
Owe Gustafson har tidigare lekt med denna frisyr, och varit i kontakt med upphovsmannen som blev så förtjust så han gav Owe carte blanche att använda denna i sina verk.

Owe Gustafson (f 1940) är en svensk konstnär, författare, illustratör och tecknare.
Gustafson är bosatt i Stockholm sedan han gick på Konstfack 1959–1964.
Han är mest känd för bilderna och animationerna till barnprogrammet Fem myror är fler än fyra elefanter, som hade premiär på SVT 1973.

I denna utställning på Bar Brillo gör Owe en tolkning av en världskänd frisyr som dyker upp på olika platser. Owe har själv en variant när denna frisyr klär honom i Gamla Stan år 1977.
Humorn och oväntade klurigheter är stora kännetecken i hans konstnärskap.

Owe Gustafson har ställt ut i såväl Paris, New York som Tokyo. I Sverige har han haft separatutställningar på bland annat Eskilstuna konstmuseum, Seriegalleriet, Tomelilla konsthall och Teckningsmuseet i Laholm. Gustafsons verk finns bland annat i samlingen på Kalmar konstmuseum. Gustafson är representerad av galleri SPG, där han tidigare i år hade en utställning med namnet; Ingen konst alls.

 

Se mer här;
https://spgallery.se/owe-gustafson-ingen-konst-alls/

 

Och text om utställningen;
https://www.svd.se/a/AL44m5/fjorton-utvalda-farger-racker-ett-helt-langt-malarliv

 

Mer konst

preview image
Konstnär: Bigert & BergströmMedia: InstallationDatum: 2019

Bigert & Bergström, Taverna Brillo

Bigert & Bergström are exhibiting a series of works of art at Taverna Brillo in Stockholm, which all relate to light and darkness, sun and shadow. All works are relating to an event occuring one hundred years ago; a solar eclipse occurred that would forever change scientific history. Two researchers – Arthur Eddington on the island of Principe off the coast of Africa and Frank Watson Dyson in Sobral in Brazil – tested Einstein’s relativity theory, which describes gravity not as a force, but as a curvature of space-time. On 29 May, 1919, these men studied the sun during the eclipse and were able to confirm Einstein’s theory – the light really did curve when it passed the edge of the moon.
preview image
Konstnär: Cecilia ÖmalmMedia: InstallationDatum: 2013

Cecilia Ömalm, Doors to the Afterlife

Doors to the Afterlife är ett arkitektoniskt fenomen och förekommer framförallt i fornegyptiska gravar. Symboliken är enkel – livet och döden är helt enkelt motstående sidor av samma yta, som insidan och utsidan av en dörr. Dessa portaler är den ultimata passagen, både i bemärkelsen slutgiltig och fulländad. Skendörrarna illustrerar möjligheten att röra sig mellan världar. De förblir stängda, och döljer världen på andra sidan för sinnena. Dörrarna både skiljer av och förenar. Den slutna dörren är i detta verk slutet, men också början.
preview image
Konstnär: Hanna LjunghMedia: FotografiDatum: 2020

Hanna Ljungh ”I am mountain, to measure impermanence”.

I am mountain, to measure impermanence är ett porträtt av det som fram till förra året var Sveriges högsta punkt, Kebnekaises Sydtopp. Det är en 5 timmar och 32 minuter lång film som visar berget under den dag då de årliga mätningarna utförs. ‘I Ljunghs film filmas sydtoppen på avstånd med stillastående kamera placerad på nordtoppen (alltså den topp som idag är den högsta). Små rörelser i snön och ljusskiftningar avslöjar att det är en filmbild och inte en stillbild. Då och då kontrasteras bergets stillhet mot människans rörelser. Turister eller vetenskapsmän dyker upp på toppen eller syns långsamt röra sig uppåt och nedåt längs berget. De små figurerna kommer upp på toppen, tar kanske en selfie och ser på utsikten innan de börjar bege sig neråt igen. Stillheten, långsamheten och frånvaron av kommenterande förklaringar eller närbilder på de bergsbestigande människorna bryter mot det antropocentriska perspektiv som präglar klassiskt berättad film. Trots att mätningen dokumenteras är det inte människans handlingar som sätts i centrum. Bergets massiva närvaro gör människan liten och hennes rörelser blir små avbrott i bergets stillhet. ‘ ur Anna Sofia Rossholms essä Och Världen Smälte (FLM 2017/05)
preview image
Konstnär: Iris SmedsMedia: MåleriDatum: 2019

Iris Smeds

Iris Smeds har sedan 2013 drivit Vaska Fimpen, ett performanceprojekt där hon gestaltat och förkroppsligar ett punkband. Projektet har rört sig mellan konst och musik och har spelat på ställen som Norbergfestival, Spritmuseeum, Kafe´ 44, ett källarförråd i Göteborg och Moderna Museet. Vaska fimpens låtar med fokus på cigaretter, sorg och sex har genom åren blivit legendariska och nu är det äntligen dags för henne att spela in sin första liveskiva. Inspelningen kommer ske under konserten på Brillo som även är vernissage för hennes utställning i växthusbaren där hon presenterar ett nytt textilverk. Kvällen till ära kommer även ett unikt ikonporträtt av Vaska Fimpen gjort av konstnären Sara-Vide Ericson avtäckas.
preview image
Konstnär: Isak SundströmMedia: InstallationDatum: 2020

Isak Sundström på Taverna Brillo

Isak Sundström har i sitt senaste arbete intresserat sig och inspirerats av en rörelse som kallades för The Movement of the free spirit och som var aktiv under 1200-talet till ca 1400-talet i främst Tyskland, Frankrike och Italien. Rörelsen anhängare drog omkring i lösa skaror utan någon fast organisation. Deras idéer vilade på mystiska läror, så som Mäster Eckharts predikningar och Marguerite Poretes bok The Mirror Of simple Souls. De utövade en gränslös frihet, både sexuell och själslig sådan, stod utanför alla system och opponerade sig mot i princip allt. Rörelsen uppstod och fick fäste i Europa under Digerdöden, och läran hade en stark dragning åt panteism och apokalyptik.