Hero banner

Med fokus på framtiden

Svenska Brasserier är ständigt i rörelse! Som ägare av flera av Sveriges främsta restauranger,
innebär detta även ett ansvar gentemot miljön och våra anställda. Vi har valt ut de mål vi anser
är viktigast utifrån vår egen verksamhet och på de områden vi tror att vi kan göra störst skillnad.


Vårt fokus ligger på jämställdhet, anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt, hållbar
konsumtion och produktion, hav och marina resurser samt ekosystem och biologisk mångfald.


Inom jämställdheten har vi gjort framsteg med allt fler kvinnliga ledare. Vi har minskat våra inköp
av vatten på flaska med 29% och vem visste att några färre disktrasor per restaurang kunde
resultera i en besparing på nästan 3000 kvadratmeter cellulosa?


Sedan ett par år tillbaka är vi stolta fiskebåtsägare. Med den fiskar vi strömming, öring, sik, nors
och abborre som serveras på våra restauranger eller säljs på Sturehofs matmarknad. Vi har börjat
småskaligt men vår ambition är att utöka verksamheten då vi vet att både miljö och
matupplevelse blir bättre när vi kan kontrollera maten från källa till bord.


För till skillnad från många andra restauranger har vi även vårt eget fiskrenseri nere på
källarvåningen på Taverna Brillo. Detta betyder också att vi får handla direkt från både fiskare och
auktioner. Vilket i slutändan leder det till att vi kan välja fisk som inte fiskats oetiskt samt att vi
kan servera så fräscha råvaror som möjligt till våra gäster.


För odling av frukt och grönsaker värnar vi noga om våra täta samarbeten med våra producenter
för att få så färska produkter som möjligt. Men vi nöjer oss inte med det, på Ulriksdals Världshus
har vi även våra egna odlingar där vi fokuserar på bladgrönt, örter och blommor – men odlar även
bönor och zucchini. Vi ser till att grönsakerna odlas på ett hållbart sätt och att råvarorna hamnar
på våra gästers tallrikar inom loppet av några timmar efter de skördats. Fräschare än så blir det
inte.

Tidigare hållbarhetsredovisningar

Det här är vår inköpspolicy

Vi definierar Norden som vår lokala marknad och det är därifrån vi handlar i första hand. Vi tänker långsiktigt och vi vill fortsätta vara aktuella även om 100 år och därför värnar vi om långa samarbeten och tittar extra noga på hur det vi handlar påverkar omvärlden.

Läs vår inköpspolicy här