Konstnär: Cecilia ÖmalmMedia: InstallationDatum: 2013

Cecilia Ömalm, Doors to the Afterlife

Doors to the Afterlife
Cecilia Ömalm

light installation at Taverna Brillo
Utställningsperiod: 25 oktober – 11 december 2013

Doors to the Afterlife, 2013
6 m x 3.2 m / 19.7 x 10.5 ft.
Electroluminescent wire

Malin Zimm (arkitekt, Ph D) har skrivit följande om Verket Doors to the Afterlife;

”Doors to the Afterlife är en del av en pågående undersökning av historiska och arkitektoniska fragment. Ömalm aktiverar mytologin kring skendörrar, de slutna, symboliska öppningarna mellan vår värld och nästa. I växthusbaren på Taverna Brillo installeras tre skendörrar som tillsammans formar en tempelgavel. De fiktiva passagerna tecknas direkt på rummets vägg av en cyanblå ljustråd. I samband med öppningen av utställningen iscensätter konstnären en akt av medling mellan betraktaren och verket, genom gudinnan Hathor, en central gestalt i egyptisk gudinnedyrkan.

Doors to the Afterlife är ett arkitektoniskt fenomen och förekommer framförallt i fornegyptiska gravar. Symboliken är enkel – livet och döden är helt enkelt motstående sidor av samma yta, som insidan och utsidan av en dörr. Dessa portaler är den ultimata passagen, både i bemärkelsen slutgiltig och fulländad. Skendörrarna illustrerar möjligheten att röra sig mellan världar. De förblir stängda, och döljer världen på andra sidan för sinnena. Dörrarna både skiljer av och förenar. Den slutna dörren är i detta verk slutet, men också början.

Som ledsagare till Doors to the Afterlife tolkar och iträder sig konstnären Hathors djuriska och hornbeklädda gestalt. Hathor är solguden Horus hem, himlen, och råder över de viktigaste livgivande krafterna: moderskapet, fruktbarheten, dansen, festen, lyckan. Hon råder över öst och väst, regn och fukt, de älskande och de havande. Kulturen kring Hathor var extremt livskraftig; hon tillägnades stora festivaler och ett flertal kultplatser, som det mäktiga templet Denderah där hennes artefakter, som instrumentet Sistrum, bevarades och aktiverades av präster och prästinnor. Som rådande över himmel och liv, har hon också en roll i livet efter detta, som ledsagare av de dödas själar till dödsriket.

Cecilia Ömalms konstnärsskap är rumsligt i flera dimensioner, från den tvådimensionella fotografiska och manipulerade bilden, via dess gradvisa övergång till en tredje dimension, där ljustråden använts i tidigare verk som planritning ur vilken fiktiva väggar reser sig. De historiska och arkeologiska lagren förkroppsligar den fjärde dimensionen; tid och tidlöshet gestaltas genom kulturens allra äldsta manifestationer, byggnader, kultplatser, men även de roller och gestalter som hör till dessa rum och färdas genom historien. Delar av Hathors tempel Denderah uppfördes 2012 i Thielska galleriets trädgård, där de glödande rumsbildningarna gradvis framträdde i takt med att mörkret lade sig över terrängen.”

Foto; Cecilia Ömalm

Mer konst

preview image
Konstnär: Charlie PhillipsMedia: FotografiDatum: 2022

Taverna Brillo visar verk av Charlie Phillips i samarbete med Fullersta Gård

Charlie Phillips – In Plain Sight (Fullersta Gård på Taverna Brillo), 12 november 2022 – 22 januari 2023. Verken på som visas på Taverna Brillo kan ses som ett komplement till Charlie Phillips utställning på Fullersta Gård. Charlie Phillips verk går även att se på Tate om man är i London. Ronald "Charlie" Phillips föddes 1944 i Kingston, Jamaica, kom till Storbritannien med sina föräldrar 1956 och bosatte sig i Londons Notting Hill. Under senare år jobbade han utomlands som frilansfotograf för tidningar såsom Harper's Bazaar, Life and Italien Vogue. 1988 - 1999 bedrev han dessutom restaurangen Smokey Joe's i stadsdelen Wandsworth i södra London. Fram till idag har han även ställts ut på bland annat Tate Britain, Museum of London, Museum of Contemporary Art Detroit och Museum of the City of New York, Atlas Gallery, London och Leica Gallery, London samt The Photography Show, Birmingham och finns också i samlingar på The Wedge, Londons Victoria & Albert Museum (V&A) ), såväl som Tate. Ett porträtt av Phillips av fotografen Aliyah Otchere förvärvades av National Portrait Gallery, London 2021. Phillips utsågs till Officer of the Order of the British Empire (OBE) i 2022 New Year Honours för tjänster till fotografi och konst.
preview image
Konstnär: Max RonnersjöMedia: KollageDatum: 2022

Max Ronnersjö visar ”Sturegatan 6” på Bar Brillo

För denna utställning "Sturegatan 6" har Max Ronnersjö utgått från ett större konstprojekt där han samlar in material från tekniska jobb som han sedan använder i skapandet. I det här fallet har han producerat alla verk i Bar Brillo från material han funnit på platsen, således är detta en platsspecifik utställning där betraktaren kan upptäcka detaljer, material och rester som utgör Brillo, det undangömda eller bortglömda återvinns i konsten och får ett nytt liv. Detta är hans första utställning i Bar Brillo. Max Ronnersjö jobbar vid sidan av sitt konstnärsskap som konsttekniker i det egna företaget Max Ronnersjö Studio och har installerat konst på alla Svenska Brasseriers restauranger.
preview image
Konstnär: Bigert & BergströmMedia: InstallationDatum: 2019

Bigert & Bergström, Taverna Brillo

Bigert & Bergström are exhibiting a series of works of art at Taverna Brillo in Stockholm, which all relate to light and darkness, sun and shadow. All works are relating to an event occuring one hundred years ago; a solar eclipse occurred that would forever change scientific history. Two researchers – Arthur Eddington on the island of Principe off the coast of Africa and Frank Watson Dyson in Sobral in Brazil – tested Einstein’s relativity theory, which describes gravity not as a force, but as a curvature of space-time. On 29 May, 1919, these men studied the sun during the eclipse and were able to confirm Einstein’s theory – the light really did curve when it passed the edge of the moon.
preview image
Konstnär: Cecilia ÖmalmMedia: InstallationDatum: 2013

Cecilia Ömalm, Doors to the Afterlife

Doors to the Afterlife är ett arkitektoniskt fenomen och förekommer framförallt i fornegyptiska gravar. Symboliken är enkel – livet och döden är helt enkelt motstående sidor av samma yta, som insidan och utsidan av en dörr. Dessa portaler är den ultimata passagen, både i bemärkelsen slutgiltig och fulländad. Skendörrarna illustrerar möjligheten att röra sig mellan världar. De förblir stängda, och döljer världen på andra sidan för sinnena. Dörrarna både skiljer av och förenar. Den slutna dörren är i detta verk slutet, men också början.