Konstnär: Charlie PhillipsMedia: FotografiDatum: 2022

Charlie Phillips – In Plain Sight (Fullersta Gård på Taverna Brillo)

12 november 2022 – 22 januari 2023.

Verken på som visas på Taverna Brillo kan ses som ett komplement till Charlie Phillips utställning på Fullersta Gård.
Charlie Phillips verk går även att se på Tate om man är i London.

Charlie Phillips – In Plain Sight

12 november – 12 mars 2023


Fullersta Gårds pressmeddelande;

Charlie Phillips första utställning i Sverige,
efter genombrott
i Storbritannien

Charlie ’Smokey’ Phillips (f. 1944) är en av Storbritanniens mest bortsedda och hyllade fotografer, som har dokumenterat Londons karibiska invandrar-community från 1960-talets början. I ett  antal unika fotografier fångar utställningen In Plain Sight händelser i Londons västra stadsdelar Notting Hill och North l(ensington. Här utspelade sig protesterna mot rasdiskriminering, skapades ny musik, pågick karibiskt influerade begravningsceremonier och föddes den legendariska Notting Hill karnevalen samtidigt som människor levde under svåra socioekonomiska förhållanden.

Av en händelse fick Charlie Phillips som 14-åring en kamera. Det var 1958, två år efter att han hans familj anlänt till Londons stadsdel Notting Hill från Jamaica. I kvarteren bodde sida vid sida traditionell engelsk arbetarklass med högre och lägre utbildade invandrare. Samma år utbröt de första upploppen i området som en reaktion på de ökade spänningarna mellan invandrare och främlingsfientliga stadsbor. Bostadsstandarden var undermålig och om hade man arbete var det ofta underbetalt och utmattande. Många hamnade tyvärr i kriminalitet för att försörja sig.

Samtidigt lockades ett större antal författare, konstnärer och musiker till stadsdelen, som med detta fick en alltmer kreativ och levande karaktär.

I utställningen In Plain Sightvisas det som kunde vara synligt för alla, om man bara valde att se det. Charlie Phillips bilder återger det som under de senaste åren har aktualiserats i Black Lives Matter rörelsen samt i Steve McQueens Mini TV-serie SmallAxe från 2020 som också handlar om Mangrove-protesterna.

Med sitt inifrånperspektiv tog han bilder som var fria från regler, ofta ofiltrerade och vardagsrealistiska, inte sällan likt en krönikör. Ett instinktivt förhållningssätt som kan härledas från en förtrogenhet med området och människorna. Ibland poserar människor för, ibland är de omedvetna om kameran. Charlie Phillips riktade blick lyfter fram värdigheten och stoltheten som lokalbefolkningen bar på. Den syns framförallt i bilderna från sviten How Great Thou Art som dokumenterar brittiskt-karibiska begravningar.

I fokus står den mänskliga existensen och det liv som passerar på platserna. Det brittiska grådiset närvarar som trogen statist. Bilderna återger ett geografiskt litet område, men de personliga porträtten reflekterar det som händer i samhället i stort. Optimism och motståndskraft dominerar trots svårigheter och fördomar och ger en fingervisning till tidens anda kopplat till frihetsrörelser på olika karibiska öar.

Även kändisar som Muhammad Ali, Steve Mc Queen och Jimi Hendrix hamnade framför Charlie Phillips kamera. De bilderna som idag finns bevarade, trots att bilderna länge inte kunde förvaras på ett adekvat sätt, vittnar också om övergången från svart-vit till färgfotografi, från analogt till digital. Hans val att använda modern teknik vittnar om intresset att dokumentera tiden och händelsernas förlopp istället att använda den mest nostalgiska tekniken för en distanserad representation.

Under de senaste åren ett flertal böcker och filmer om Storbritanniens invandrarhistoria publicerats, med både arkivmaterial och vittnesmål från tiden. Charlie Phillips bilder fungerar som ett brobygge över historieklyftorna, och belyser de utmaningar och framgångar hans community upplevde och som ledde till den gentrifierade versionen av Notting Hill idag.

Charlie Phillips

 Ronald ”Charlie” Phillips föddes 1944 i Kingston, Jamaica, kom till Storbritannien med sina föräldrar 1956 och bosatte sig i Londons Notting Hill. Under senare år jobbade han utomlands som frilansfotograf för tidningar såsom Harper’s Bazaar, Life and Italien Vogue. 1988 – 1999 bedrev han dessutom restaurangen Smokey Joe’s i stadsdelen Wandsworth i södra London

 

Paul Goodwins utställning Urban Eye på New Art Exchange i Nottingham i 2013 var en avgörande händelse för att främja kunskapen om Charlie Phillips arbete. 2015 möjliggjorde ett anslag från Heritage Lottery Fund ett mödosamt och intensivt projekt med restaurering, katalogisering och digitalisering. Lanseringen av hans Charlie Phillips Heritage Archive med tillhörande webbplat markerar kulmen på detta arbete.

Fram till idag har han även ställts ut på bland annat Tate Britain, Museum of London, Museum of Contemporary Art Detroit och Museum of the City of New York, Atlas Gallery, London och Leica Gallery, London samt The Photography Show, Birmingham och finns också i samlingar på The Wedge, Londons Victoria & Albert Museum (V&A) ), såväl som Tate. Ett porträtt av Phillips av fotografen Aliyah Otchere förvärvades av National Portrait Gallery, London 2021. Phillips utsågs till Officer of the Order of the British Empire (OBE) i 2022 New Year Honours för tjänster till fotografi och konst.

För pressbilder och information:
Epost: fullerstagard@huddinge.se,

Fullersta Gård,
Fullersta Gårdsväg 18, 141 35 Huddinge,
www.fullerstagard.se
Öppettider: onsdag – söndag kl. 12-16, torsdag kl. 12-19

OM FULLERSTA GÅRD

Fullersta Gård konsthall är en del av Huddinge kommuns konstcentrum och ingår i verksamhetsområdet Konst och bibliotek som ingår i Huddinge kommuns Kultur- och fritidsförvaltning.
Husets historia sträcker sig tillbaka till 1651 och är den äldsta bosättningen i centrala Huddinge.
Här visas tillfälliga och permanenta utställningar.

Fullersta Gård är en konsthall som haft duo- och soloutställningar med bland annat Rut Hillarp, Anna Bjerger, Viktor Kopp, Rune Hagberg Kristina Matousch, Lina Bjerneld, och Hans Isaksson. Fullersta gård rymmer också ett galleri med permanenta utställningar av verk av Peter Dahl och Ewert Karlsson (EWK) i övervåningen, liksom Karin Boye-rummet, där Boyes egna teckningar, litteratur och möbler finns bevarade. På bottenvåningen ligger Spröd Stenugnsbageri. Konsthall och kafé är öppet för allmänheten i veckorna och på helgerna. Konstnärlig utsmyckning på gårdsplanet är Jörgen Hammars ”Asmunds häst” från 1999.

Charlie Phillips – In Plain Sight visas på Fullersta Gård
12 november 2022 – 12 mars 2023

Mer konst

preview image
Konstnär: Bigert & BergströmMedia: InstallationDatum: 2019

Bigert & Bergström, Taverna Brillo

Bigert & Bergström are exhibiting a series of works of art at Taverna Brillo in Stockholm, which all relate to light and darkness, sun and shadow. All works are relating to an event occuring one hundred years ago; a solar eclipse occurred that would forever change scientific history. Two researchers – Arthur Eddington on the island of Principe off the coast of Africa and Frank Watson Dyson in Sobral in Brazil – tested Einstein’s relativity theory, which describes gravity not as a force, but as a curvature of space-time. On 29 May, 1919, these men studied the sun during the eclipse and were able to confirm Einstein’s theory – the light really did curve when it passed the edge of the moon.
preview image
Konstnär: Cecilia ÖmalmMedia: InstallationDatum: 2013

Cecilia Ömalm, Doors to the Afterlife

Doors to the Afterlife är ett arkitektoniskt fenomen och förekommer framförallt i fornegyptiska gravar. Symboliken är enkel – livet och döden är helt enkelt motstående sidor av samma yta, som insidan och utsidan av en dörr. Dessa portaler är den ultimata passagen, både i bemärkelsen slutgiltig och fulländad. Skendörrarna illustrerar möjligheten att röra sig mellan världar. De förblir stängda, och döljer världen på andra sidan för sinnena. Dörrarna både skiljer av och förenar. Den slutna dörren är i detta verk slutet, men också början.
preview image
Konstnär: Hanna LjunghMedia: FotografiDatum: 2020

Hanna Ljungh ”I am mountain, to measure impermanence”.

I am mountain, to measure impermanence är ett porträtt av det som fram till förra året var Sveriges högsta punkt, Kebnekaises Sydtopp. Det är en 5 timmar och 32 minuter lång film som visar berget under den dag då de årliga mätningarna utförs. ‘I Ljunghs film filmas sydtoppen på avstånd med stillastående kamera placerad på nordtoppen (alltså den topp som idag är den högsta). Små rörelser i snön och ljusskiftningar avslöjar att det är en filmbild och inte en stillbild. Då och då kontrasteras bergets stillhet mot människans rörelser. Turister eller vetenskapsmän dyker upp på toppen eller syns långsamt röra sig uppåt och nedåt längs berget. De små figurerna kommer upp på toppen, tar kanske en selfie och ser på utsikten innan de börjar bege sig neråt igen. Stillheten, långsamheten och frånvaron av kommenterande förklaringar eller närbilder på de bergsbestigande människorna bryter mot det antropocentriska perspektiv som präglar klassiskt berättad film. Trots att mätningen dokumenteras är det inte människans handlingar som sätts i centrum. Bergets massiva närvaro gör människan liten och hennes rörelser blir små avbrott i bergets stillhet. ‘ ur Anna Sofia Rossholms essä Och Världen Smälte (FLM 2017/05)
preview image
Konstnär: Iris SmedsMedia: MåleriDatum: 2019

Iris Smeds

Iris Smeds har sedan 2013 drivit Vaska Fimpen, ett performanceprojekt där hon gestaltat och förkroppsligar ett punkband. Projektet har rört sig mellan konst och musik och har spelat på ställen som Norbergfestival, Spritmuseeum, Kafe´ 44, ett källarförråd i Göteborg och Moderna Museet. Vaska fimpens låtar med fokus på cigaretter, sorg och sex har genom åren blivit legendariska och nu är det äntligen dags för henne att spela in sin första liveskiva. Inspelningen kommer ske under konserten på Brillo som även är vernissage för hennes utställning i växthusbaren där hon presenterar ett nytt textilverk. Kvällen till ära kommer även ett unikt ikonporträtt av Vaska Fimpen gjort av konstnären Sara-Vide Ericson avtäckas.
preview image
Konstnär: Isak SundströmMedia: InstallationDatum: 2020

Isak Sundström på Taverna Brillo

Isak Sundström har i sitt senaste arbete intresserat sig och inspirerats av en rörelse som kallades för The Movement of the free spirit och som var aktiv under 1200-talet till ca 1400-talet i främst Tyskland, Frankrike och Italien. Rörelsen anhängare drog omkring i lösa skaror utan någon fast organisation. Deras idéer vilade på mystiska läror, så som Mäster Eckharts predikningar och Marguerite Poretes bok The Mirror Of simple Souls. De utövade en gränslös frihet, både sexuell och själslig sådan, stod utanför alla system och opponerade sig mot i princip allt. Rörelsen uppstod och fick fäste i Europa under Digerdöden, och läran hade en stark dragning åt panteism och apokalyptik.