Ett levande galleri

På Taverna Brillo är vi stolta över vår konst och vi vill fylla restaurangen med spännande upplevelser. Hittills har vi haft över 100 unika utställningar i våra lokaler. När du besöker våra vernissager och utställningar har du möjlighet att köpa konst, men vi är också måna om att ha permanenta verk som du alltid kan uppleva. Hos oss är det viktigt att låta konsten vara en del av rummet och få den att leva kvar i decennier, precis som restaurangen. Därför har vi låtit en del av våra verk skapas direkt på väggen och inredningen.

På Brillo händer det alltid något nytt och konsten är inget undantag. Upplev den genom våra utställningar, under en måltid eller på en drink i baren.

Tidigare

preview image
Konstnär: Johan ZetterquistMedia: MåleriDatum: 2020

Johan Zetterquist

JANUARI 2020 Vernissage och performance med Johan Zetterquist Conceptual artist Johan Zetterquist devises proposals and designs for public space whose execution is one step removed from reality. His ambitious, absurdist proposals may take the form of texts, drawings, photography, models, performances, sound art and large-scale installations and sculptures both within and outside of the gallery. His subjects often exist within the urban context and confront our understanding of the distinction between “nature” and the man-made. Zetterquist’s surreal humor creates unconventional ideas: a permanently burning house on the edge of the highway, skyscrapers half-buried in sand, a “monument” that is actually a garden fence. His works rebel against societal rules and the orderly voice of public announcements, refusing conformity and rejoicing in hypothetical realities.
preview image
Konstnär: KlisterPeterMedia: KollageDatum: 2022

KlisterPeter på Taverna Brillo

Peter Baranowski alias Klisterpeter är en folkkär gatukonstnär, känd för sina klistermärken och spraymallar av rådjur som finns över hela Stockholm, och för de kamouflerade fågelholkar som setts på många av Stockholms trafikskyltar. Peter Baranowski är född 1974 i Arboga och huvudsakligen verksam i Stockholm. Peter Baranowski har gjort flera intervjuer där han även har gått ut med sitt eget namn; bland annat en 30 minuters dokumentärfilm som sändes på SVT, även om KP har ett förflutet inom graffiti och kan uppfattas som ljusskygg.
preview image
Konstnär: Hanna LjunghMedia: FotografiDatum: 2020

Hanna Ljungh ”I am mountain, to measure impermanence”.

I am mountain, to measure impermanence är ett porträtt av det som fram till förra året var Sveriges högsta punkt, Kebnekaises Sydtopp. Det är en 5 timmar och 32 minuter lång film som visar berget under den dag då de årliga mätningarna utförs. ‘I Ljunghs film filmas sydtoppen på avstånd med stillastående kamera placerad på nordtoppen (alltså den topp som idag är den högsta). Små rörelser i snön och ljusskiftningar avslöjar att det är en filmbild och inte en stillbild. Då och då kontrasteras bergets stillhet mot människans rörelser. Turister eller vetenskapsmän dyker upp på toppen eller syns långsamt röra sig uppåt och nedåt längs berget. De små figurerna kommer upp på toppen, tar kanske en selfie och ser på utsikten innan de börjar bege sig neråt igen. Stillheten, långsamheten och frånvaron av kommenterande förklaringar eller närbilder på de bergsbestigande människorna bryter mot det antropocentriska perspektiv som präglar klassiskt berättad film. Trots att mätningen dokumenteras är det inte människans handlingar som sätts i centrum. Bergets massiva närvaro gör människan liten och hennes rörelser blir små avbrott i bergets stillhet. ‘ ur Anna Sofia Rossholms essä Och Världen Smälte (FLM 2017/05)
preview image
Konstnär: Iris SmedsMedia: MåleriDatum: 2019

Iris Smeds

Iris Smeds har sedan 2013 drivit Vaska Fimpen, ett performanceprojekt där hon gestaltat och förkroppsligar ett punkband. Projektet har rört sig mellan konst och musik och har spelat på ställen som Norbergfestival, Spritmuseeum, Kafe´ 44, ett källarförråd i Göteborg och Moderna Museet. Vaska fimpens låtar med fokus på cigaretter, sorg och sex har genom åren blivit legendariska och nu är det äntligen dags för henne att spela in sin första liveskiva. Inspelningen kommer ske under konserten på Brillo som även är vernissage för hennes utställning i växthusbaren där hon presenterar ett nytt textilverk. Kvällen till ära kommer även ett unikt ikonporträtt av Vaska Fimpen gjort av konstnären Sara-Vide Ericson avtäckas.
preview image
Konstnär: Laura LimaMedia: PerformanceDatum: 2014

Laura Lima med Bonniers Konsthall på Taverna Brillo

Bonniers Konsthall och Taverna Brillo inleder Stockholm Art Week och bjuder in till en kväll fylld med konst, musik och barhäng. Under kvällen visas ett verk av brasilianska konstnären Laura Lima. I Laura Limas mänskliga skulpturer är kroppen både materialet och den drivande kraften. Vad verket består av förblir en hemlighet. Var uppmärksam på din omgivning och låt verket komma till dig. Kvällen är en förhandsglimt inför konstnärens stora separatutställning på Bonniers Konsthall hösten 2014.
preview image
Konstnär: Isak SundströmMedia: InstallationDatum: 2020

Isak Sundström på Taverna Brillo

Isak Sundström har i sitt senaste arbete intresserat sig och inspirerats av en rörelse som kallades för The Movement of the free spirit och som var aktiv under 1200-talet till ca 1400-talet i främst Tyskland, Frankrike och Italien. Rörelsen anhängare drog omkring i lösa skaror utan någon fast organisation. Deras idéer vilade på mystiska läror, så som Mäster Eckharts predikningar och Marguerite Poretes bok The Mirror Of simple Souls. De utövade en gränslös frihet, både sexuell och själslig sådan, stod utanför alla system och opponerade sig mot i princip allt. Rörelsen uppstod och fick fäste i Europa under Digerdöden, och läran hade en stark dragning åt panteism och apokalyptik.
preview image
Konstnär: Martina Hoogland IvanowMedia: FotografiDatum: 2021

Martina Hoogland Ivanow

På Brillo visar Hoogland Ivanow nya sekvenser och delar ut filmen Interbeing från 2018 mot ett urval fotografiska verk från 2005-21. Filmen så väl som fotografier bland annat förberedelser inför demonstrationer, 1:a maj och olika klimat rörelser, 2016-19 utgår från en icke-linjär tolkning av sociala strukturer, en många gånger isolerad gemenskap och olika förhållningssätt till tillit och rädsla. I filmen Interbeing använder hon sig av en värmekamera, optiken återger inte vad ögat ser utan nyanser av temperatur,. Kameran synliggör även en form av värmeskuggor vid och efter beröring. Värmen stannar kvar. Spår av det ytterst gemensamma i det mer uttalat kontaktsökande såväl som i det allmänna, vardagligt passerande.