Konstnär: Sanna FriedMedia: MåleriDatum: 2023

”Min farmor Hédi Fried”, konst av Sanna Fried

”Min farmor Hédi Fried”

10.05.2023 – 10.07.202
Verken är till salu och verklista finns här

 

Sanna Fried, barnbarn till förintelseöverlevaren och psykologen Hédi Fried, visar utställningen ”Min farmor Hédi Fried” och verken är konstnärens tolkning av sina privata foton på sin farmor. Konstnären vill föra vidare Hédi Frieds kamp och visa hur hon ser henne som tredje generationens överlevande. I samband med öppningen av utställningen hålls också ett panelsamtal med fyra andra tredje generationens överlevare av förintelsen. Utställningen är tänkt att vara en mötesplats för samtal och reflektion.

 

”Min farmor Hédi Fried”, handlar om Sanna Frieds farmor, och deras relation och vad det innebär att leva som tredje generationen till en överlevande från ett folkmord. Sanna Fried är konstnär och barnbarn till författaren Hédi Fried (f.15/6-1924-d.19/11-2022)
”Jag vill, som ”third generation”, visa min farmor Hédi som jag ser henne och föra vidare hennes kamp genom att hålla hennes minne vid liv.”
–  Sanna Fried

 

I oljefärg tolkar Sanna Fried privata foton på hennes farmor, som gammal och ung. Med tavlorna vill Fried skapa en utställning som också är en mötesplats för samtal och reflektion.

Sanna Frieds egna ord om utställningen:

Jag är barnbarn till fyra överlevande från Förintelsen. En av de fyra är min farmor, Hedi Fried. Min farmor är dock den enda som jag fått lära känna väl då mina andra mor/farföräldrar dog tidigt. Därför har farmor Hédi haft en extra speciell inverkan i mitt liv. 

Att ha Hédi Fried som farmor har inte alltid varit lätt. Min farmor var inte som ”andra farmödrar”. Hos min farmor fanns aldrig några nybakade bullar eller en varm famn att krypa upp i. Däremot fanns det i hennes hem gott om spännande föremål från hennes många resor, och hon tog med mig från unga år med på teatrar och operor. Det var också farmor som gav mig mitt allra första staffli, dukar och oljefärger, samt en stor aptit på världen och att resa. 

För mig var Hédi aldrig en ”farmor”, hon var någon som vigde sitt liv åt ett större budskap, genom att förmedla sin historia som en publik person och arbeta för mänskliga rättigheter och demokrati. Dock är hon någon jag är väldigt stolt över och har starka kärleksfulla band till. Hon berörde alla hon mötte och också mig. Hedi har varit med och format den jag är idag. 

Genom serien jag målar ger jag mig på att försöka sätta ord på känslor, tolka och förstå. Jag lär känna HEDI, som en ”vanlig” människa, en ensamstående mamma, en farmor, en affärskvinna och en världsvan vagabond. 

Det är ett intimt porträtt av en stark kvinna som gått vidare från något ofattbart och levt utanför det som förväntades av henne. Jag undrar också vem hon hade varit utan sina traumatiska upplevelser. 

Samtidigt reflekterar jag och behandlar ämnet att växa upp som 3e generation till en överlevande. Vad det innebär, vad man har för ansvar och hur det påverkar ens relation till sin familj. Ämnet möter jag genom mina tavlor och genom ett panelsamtal. 

Mer konst

preview image
Konstnär: Charlie PhillipsMedia: FotografiDatum: 2022

Taverna Brillo visar verk av Charlie Phillips i samarbete med Fullersta Gård

Charlie Phillips – In Plain Sight (Fullersta Gård på Taverna Brillo), 12 november 2022 – 22 januari 2023. Verken på som visas på Taverna Brillo kan ses som ett komplement till Charlie Phillips utställning på Fullersta Gård. Charlie Phillips verk går även att se på Tate om man är i London. Ronald "Charlie" Phillips föddes 1944 i Kingston, Jamaica, kom till Storbritannien med sina föräldrar 1956 och bosatte sig i Londons Notting Hill. Under senare år jobbade han utomlands som frilansfotograf för tidningar såsom Harper's Bazaar, Life and Italien Vogue. 1988 - 1999 bedrev han dessutom restaurangen Smokey Joe's i stadsdelen Wandsworth i södra London. Fram till idag har han även ställts ut på bland annat Tate Britain, Museum of London, Museum of Contemporary Art Detroit och Museum of the City of New York, Atlas Gallery, London och Leica Gallery, London samt The Photography Show, Birmingham och finns också i samlingar på The Wedge, Londons Victoria & Albert Museum (V&A) ), såväl som Tate. Ett porträtt av Phillips av fotografen Aliyah Otchere förvärvades av National Portrait Gallery, London 2021. Phillips utsågs till Officer of the Order of the British Empire (OBE) i 2022 New Year Honours för tjänster till fotografi och konst.
preview image
Konstnär: Max RonnersjöMedia: KollageDatum: 2022

Max Ronnersjö visar ”Sturegatan 6” på Bar Brillo

För denna utställning "Sturegatan 6" har Max Ronnersjö utgått från ett större konstprojekt där han samlar in material från tekniska jobb som han sedan använder i skapandet. I det här fallet har han producerat alla verk i Bar Brillo från material han funnit på platsen, således är detta en platsspecifik utställning där betraktaren kan upptäcka detaljer, material och rester som utgör Brillo, det undangömda eller bortglömda återvinns i konsten och får ett nytt liv. Detta är hans första utställning i Bar Brillo. Max Ronnersjö jobbar vid sidan av sitt konstnärsskap som konsttekniker i det egna företaget Max Ronnersjö Studio och har installerat konst på alla Svenska Brasseriers restauranger.
preview image
Konstnär: Bigert & BergströmMedia: InstallationDatum: 2019

Bigert & Bergström, Taverna Brillo

Bigert & Bergström are exhibiting a series of works of art at Taverna Brillo in Stockholm, which all relate to light and darkness, sun and shadow. All works are relating to an event occuring one hundred years ago; a solar eclipse occurred that would forever change scientific history. Two researchers – Arthur Eddington on the island of Principe off the coast of Africa and Frank Watson Dyson in Sobral in Brazil – tested Einstein’s relativity theory, which describes gravity not as a force, but as a curvature of space-time. On 29 May, 1919, these men studied the sun during the eclipse and were able to confirm Einstein’s theory – the light really did curve when it passed the edge of the moon.
preview image
Konstnär: Cecilia ÖmalmMedia: InstallationDatum: 2013

Cecilia Ömalm, Doors to the Afterlife

Doors to the Afterlife är ett arkitektoniskt fenomen och förekommer framförallt i fornegyptiska gravar. Symboliken är enkel – livet och döden är helt enkelt motstående sidor av samma yta, som insidan och utsidan av en dörr. Dessa portaler är den ultimata passagen, både i bemärkelsen slutgiltig och fulländad. Skendörrarna illustrerar möjligheten att röra sig mellan världar. De förblir stängda, och döljer världen på andra sidan för sinnena. Dörrarna både skiljer av och förenar. Den slutna dörren är i detta verk slutet, men också början.