Konstnär: Martina Hoogland IvanowMedia: FotografiDatum: 2021

 

Martina Hoogland Ivanow

Taverna Brillo, nov 2021

En av sveriges främsta fotografer presenterar verk på Taverna Brillo. Martina presenterar filmer och fotografier, ett exempel är en film som är gjord med värmekamera som undersöker ämnen som kontaktsökande genom att visa spår av värme på allmänna platser.

INTERBEING/EARLY READING

Martina Hoogland Ivanow arbetar med fotografi och film men även mer och mer med ljud och ljusmontage. Intresset för motsatser, mänskliga relationer finns gemensamt i nya såväl som äldre arbeten. Processen är icke linjärt associativ ofta i mötet mellan ny teknologi och analoga kamera och mörkrumstekniker. Arbetet med fotografi och film har för henne blivit till ett utforskande av olika beteende mönster där mycket i processen kring det dokumentära materialet utgår ifrån att ta bort eller förändra information genom att använda sig utav negativets eller den specifika teknikens begränsningar.

På Brillo visar Hoogland Ivanow nya sekvenser och delar ut filmen Interbeing från 2018 mot ett urval fotografiska verk från 2005-21. Filmen så väl som fotografier bland annat förberedelser inför demonstrationer, 1:a maj och olika klimat rörelser, 2016-19 utgår från en icke-linjär tolkning av sociala strukturer, en många gånger isolerad gemenskap och olika förhållningssätt till tillit och rädsla. I filmen Interbeing använder hon sig av en värmekamera, optiken återger inte vad ögat ser utan nyanser av temperatur,. Kameran synliggör även en form av värmeskuggor vid och efter beröring. Värmen stannar kvar. Spår av det ytterst gemensamma i det mer uttalat kontaktsökande såväl som i det allmänna, vardagligt passerande.

Martina Hoogland Ivanow har publicerat 4 böcker, Far too Close, 2010 (SteidlMack), Speedway, 2013 (Livraison books), Satellite + Circular wait + Second Nature, 2016 (Livraison books & Art and Theory publishing) och Early Reading, 2018. Hennes arbete finns representerat i Statens Konstråd, Filmform och Moderna Museet samling. Hon är representerad av Dorothee Nilsson Gallery i Berlin.

 

Martina Hoogland Ivanow

Utbildning

Materialities, post-master, deltid, KKH, 2020-22

Fotografins och Videokonstens Historia, Konstfack, 2015-16.

BA Fine Art, Parsons School of Design, New York, USA 1993-1996.

BA Fine Art, Parsons School of Design, Paris, Frankrike 1992-1993.

Solo Utställningar

Interbeing, Rikstolvan, Österlen, 2021

Early Reading, Dorothee Nilsson Gallery, Berlin, 2020

Circular Wait, Grundemark Nilsson Gallery, Berlin, 2016

Circular Wait, Next level Gallery, Paris, 2016

Circular wait, GUN Gallery, Stockholm, 2015

Reenactment, Historiska Museet, Stockholm, Sverige, 2014

Tidsfickor och förflyttningar, Bungenäs, Sverige, 2014

Speedway, Swedish Photography, Berlin, Tyskland, 2014

Härifrån till verkligheten, Kulturhuset, Stockholm, Sverige, 2013

Far too close, Hermes Foundation, New York, USA, 2012

Far too close, Swedish Photography, Berlin, Tyskland, 2010

Satellite, GUN Gallery, Stockholm, Sverige, 2010

Satellite, Künstlerhaus Bethanien, Berlin, Tyskland, 2010

Far too close, Fotografins hus, Stockholm, Sverige, 2008

Far too close, Uppsala Konstmuseum, Uppsala, Sverige, 2008

Speedway, Curator Space, London, Storbrittanien, 2006

Speedway, Natalia Goldin Gallery, Stockholm, Sverige, 2004

Läs mer på https://www.martinahooglandivanow.com/

 

Mer konst

preview image
Konstnär: Bigert & BergströmMedia: InstallationDatum: 2019

Bigert & Bergström, Taverna Brillo

Bigert & Bergström are exhibiting a series of works of art at Taverna Brillo in Stockholm, which all relate to light and darkness, sun and shadow. All works are relating to an event occuring one hundred years ago; a solar eclipse occurred that would forever change scientific history. Two researchers – Arthur Eddington on the island of Principe off the coast of Africa and Frank Watson Dyson in Sobral in Brazil – tested Einstein’s relativity theory, which describes gravity not as a force, but as a curvature of space-time. On 29 May, 1919, these men studied the sun during the eclipse and were able to confirm Einstein’s theory – the light really did curve when it passed the edge of the moon.
preview image
Konstnär: Cecilia ÖmalmMedia: InstallationDatum: 2013

Cecilia Ömalm, Doors to the Afterlife

Doors to the Afterlife är ett arkitektoniskt fenomen och förekommer framförallt i fornegyptiska gravar. Symboliken är enkel – livet och döden är helt enkelt motstående sidor av samma yta, som insidan och utsidan av en dörr. Dessa portaler är den ultimata passagen, både i bemärkelsen slutgiltig och fulländad. Skendörrarna illustrerar möjligheten att röra sig mellan världar. De förblir stängda, och döljer världen på andra sidan för sinnena. Dörrarna både skiljer av och förenar. Den slutna dörren är i detta verk slutet, men också början.
preview image
Konstnär: Hanna LjunghMedia: FotografiDatum: 2020

Hanna Ljungh ”I am mountain, to measure impermanence”.

I am mountain, to measure impermanence är ett porträtt av det som fram till förra året var Sveriges högsta punkt, Kebnekaises Sydtopp. Det är en 5 timmar och 32 minuter lång film som visar berget under den dag då de årliga mätningarna utförs. ‘I Ljunghs film filmas sydtoppen på avstånd med stillastående kamera placerad på nordtoppen (alltså den topp som idag är den högsta). Små rörelser i snön och ljusskiftningar avslöjar att det är en filmbild och inte en stillbild. Då och då kontrasteras bergets stillhet mot människans rörelser. Turister eller vetenskapsmän dyker upp på toppen eller syns långsamt röra sig uppåt och nedåt längs berget. De små figurerna kommer upp på toppen, tar kanske en selfie och ser på utsikten innan de börjar bege sig neråt igen. Stillheten, långsamheten och frånvaron av kommenterande förklaringar eller närbilder på de bergsbestigande människorna bryter mot det antropocentriska perspektiv som präglar klassiskt berättad film. Trots att mätningen dokumenteras är det inte människans handlingar som sätts i centrum. Bergets massiva närvaro gör människan liten och hennes rörelser blir små avbrott i bergets stillhet. ‘ ur Anna Sofia Rossholms essä Och Världen Smälte (FLM 2017/05)
preview image
Konstnär: Iris SmedsMedia: MåleriDatum: 2019

Iris Smeds

Iris Smeds har sedan 2013 drivit Vaska Fimpen, ett performanceprojekt där hon gestaltat och förkroppsligar ett punkband. Projektet har rört sig mellan konst och musik och har spelat på ställen som Norbergfestival, Spritmuseeum, Kafe´ 44, ett källarförråd i Göteborg och Moderna Museet. Vaska fimpens låtar med fokus på cigaretter, sorg och sex har genom åren blivit legendariska och nu är det äntligen dags för henne att spela in sin första liveskiva. Inspelningen kommer ske under konserten på Brillo som även är vernissage för hennes utställning i växthusbaren där hon presenterar ett nytt textilverk. Kvällen till ära kommer även ett unikt ikonporträtt av Vaska Fimpen gjort av konstnären Sara-Vide Ericson avtäckas.
preview image
Konstnär: Isak SundströmMedia: InstallationDatum: 2020

Isak Sundström på Taverna Brillo

Isak Sundström har i sitt senaste arbete intresserat sig och inspirerats av en rörelse som kallades för The Movement of the free spirit och som var aktiv under 1200-talet till ca 1400-talet i främst Tyskland, Frankrike och Italien. Rörelsen anhängare drog omkring i lösa skaror utan någon fast organisation. Deras idéer vilade på mystiska läror, så som Mäster Eckharts predikningar och Marguerite Poretes bok The Mirror Of simple Souls. De utövade en gränslös frihet, både sexuell och själslig sådan, stod utanför alla system och opponerade sig mot i princip allt. Rörelsen uppstod och fick fäste i Europa under Digerdöden, och läran hade en stark dragning åt panteism och apokalyptik.