Konstnär: Isak SundströmMedia: InstallationDatum: 2020

Isak Sundström visar textila verk och teckningar i Växthuset på Taverna Brillo.
08.05.2020 – 08.07.2020

Isak sundström, Konstnär och musiker, född 1983 Gotland, verksam i Stockholm

 

Delar av projektet visas även på Bonniers Konsthall som en del av utställningen I Am Not One

The Movement of the free spirit- The Nameless wild one

Isak Sundström har i sitt senaste arbete intresserat sig och inspirerats av en rörelse som kallades för The Movement of the free spirit och som var aktiv under 1200-talet till ca 1400-talet i främst Tyskland, Frankrike och Italien. Rörelsen anhängare drog omkring i lösa skaror utan någon fast organisation. Deras idéer vilade på mystiska läror, så som Mäster Eckharts predikningar och Marguerite Poretes bok The Mirror Of simple Souls.
De utövade en gränslös frihet, både sexuell och själslig sådan, stod utanför alla system och opponerade sig mot i princip allt. Rörelsen uppstod och fick fäste i Europa under Digerdöden, och läran hade en stark dragning åt panteism och apokalyptik.
Det enda som finns nedskrivet om deras tanker och idéer kommer från rättegångsprotokoll då rörelsens anhängare ständigt dömdes och avrättades för kätteri. Anhängarna levde också efter ett medeltida ideal då anonymitet var något väldigt nobelt, i anonymiteten fanns en frihet och en gudomlighet. Dom kallade sig för De Namnlösa Vilda (The Nameless wild One). Dom var ett slags fria Nobodys.
Sundström har i sina arbeten fritt låtit sig inspirerats av deras tankar och idéer och arbetat med olika slags uttryck och material och placerat dom i en mer nutida kontext. Vi lever idag i en slags katastrofens tid, som ter sig ganska lik tiden under medeltiden, då föreställningen om undergången ständigt var närvarande. The Movement of the free spirits idéer står då för ett slags alternativt leverne, en väg ut ur alla ekonomiska system. Deras aningen fatala livsåskådning kan både ses som förödande och lockande.

(ur rättegångs protokoll från 1300-talet)
”Säg mig, vem är du?!”
”Jag vet Inte”
”Hur kan du inte veta vem du är? ”
”Jag är inte flicka, inte kvinna, inte man, icke pojke, jag är varken det ena eller andra”
”Säg mig, vad är ditt namn?!”
”Jag är Den Namnlösa Vilda”

 

 

Mer konst

preview image
Konstnär: Bigert & BergströmMedia: InstallationDatum: 2019

Bigert & Bergström, Taverna Brillo

Bigert & Bergström are exhibiting a series of works of art at Taverna Brillo in Stockholm, which all relate to light and darkness, sun and shadow. All works are relating to an event occuring one hundred years ago; a solar eclipse occurred that would forever change scientific history. Two researchers – Arthur Eddington on the island of Principe off the coast of Africa and Frank Watson Dyson in Sobral in Brazil – tested Einstein’s relativity theory, which describes gravity not as a force, but as a curvature of space-time. On 29 May, 1919, these men studied the sun during the eclipse and were able to confirm Einstein’s theory – the light really did curve when it passed the edge of the moon.
preview image
Konstnär: Cecilia ÖmalmMedia: InstallationDatum: 2013

Cecilia Ömalm, Doors to the Afterlife

Doors to the Afterlife är ett arkitektoniskt fenomen och förekommer framförallt i fornegyptiska gravar. Symboliken är enkel – livet och döden är helt enkelt motstående sidor av samma yta, som insidan och utsidan av en dörr. Dessa portaler är den ultimata passagen, både i bemärkelsen slutgiltig och fulländad. Skendörrarna illustrerar möjligheten att röra sig mellan världar. De förblir stängda, och döljer världen på andra sidan för sinnena. Dörrarna både skiljer av och förenar. Den slutna dörren är i detta verk slutet, men också början.
preview image
Konstnär: Hanna LjunghMedia: FotografiDatum: 2020

Hanna Ljungh ”I am mountain, to measure impermanence”.

I am mountain, to measure impermanence är ett porträtt av det som fram till förra året var Sveriges högsta punkt, Kebnekaises Sydtopp. Det är en 5 timmar och 32 minuter lång film som visar berget under den dag då de årliga mätningarna utförs. ‘I Ljunghs film filmas sydtoppen på avstånd med stillastående kamera placerad på nordtoppen (alltså den topp som idag är den högsta). Små rörelser i snön och ljusskiftningar avslöjar att det är en filmbild och inte en stillbild. Då och då kontrasteras bergets stillhet mot människans rörelser. Turister eller vetenskapsmän dyker upp på toppen eller syns långsamt röra sig uppåt och nedåt längs berget. De små figurerna kommer upp på toppen, tar kanske en selfie och ser på utsikten innan de börjar bege sig neråt igen. Stillheten, långsamheten och frånvaron av kommenterande förklaringar eller närbilder på de bergsbestigande människorna bryter mot det antropocentriska perspektiv som präglar klassiskt berättad film. Trots att mätningen dokumenteras är det inte människans handlingar som sätts i centrum. Bergets massiva närvaro gör människan liten och hennes rörelser blir små avbrott i bergets stillhet. ‘ ur Anna Sofia Rossholms essä Och Världen Smälte (FLM 2017/05)
preview image
Konstnär: Iris SmedsMedia: MåleriDatum: 2019

Iris Smeds

Iris Smeds har sedan 2013 drivit Vaska Fimpen, ett performanceprojekt där hon gestaltat och förkroppsligar ett punkband. Projektet har rört sig mellan konst och musik och har spelat på ställen som Norbergfestival, Spritmuseeum, Kafe´ 44, ett källarförråd i Göteborg och Moderna Museet. Vaska fimpens låtar med fokus på cigaretter, sorg och sex har genom åren blivit legendariska och nu är det äntligen dags för henne att spela in sin första liveskiva. Inspelningen kommer ske under konserten på Brillo som även är vernissage för hennes utställning i växthusbaren där hon presenterar ett nytt textilverk. Kvällen till ära kommer även ett unikt ikonporträtt av Vaska Fimpen gjort av konstnären Sara-Vide Ericson avtäckas.
preview image
Konstnär: Isak SundströmMedia: InstallationDatum: 2020

Isak Sundström på Taverna Brillo

Isak Sundström har i sitt senaste arbete intresserat sig och inspirerats av en rörelse som kallades för The Movement of the free spirit och som var aktiv under 1200-talet till ca 1400-talet i främst Tyskland, Frankrike och Italien. Rörelsen anhängare drog omkring i lösa skaror utan någon fast organisation. Deras idéer vilade på mystiska läror, så som Mäster Eckharts predikningar och Marguerite Poretes bok The Mirror Of simple Souls. De utövade en gränslös frihet, både sexuell och själslig sådan, stod utanför alla system och opponerade sig mot i princip allt. Rörelsen uppstod och fick fäste i Europa under Digerdöden, och läran hade en stark dragning åt panteism och apokalyptik.