Konstnär: Hanna LjunghMedia: FotografiDatum: 2020

Hanna Ljungh ”I am mountain, to measure impermanence”.

FEBRUARI 2020

Taverna Brillo presenterar stolt Hanna Ljunghs verk som porträtterar Sveriges högsta topp. Ett majestätiskt videoverk projiceras nästan 6 meter brett i Växthuset på Taverna Brillo. I anslutande rum visas stillbilder från verket. OBS! Hanna Ljungh är på plats för en premiärvisning av filmen i sin helhet från kl 12. Den 20 februari.” preview 12-17.32

I am mountain, to measure impermanence är ett porträtt av det som fram till förra året var Sveriges högsta punkt, Kebnekaises Sydtopp. Det är en 5 timmar och 32 minuter lång film som visar berget under den dag då de årliga mätningarna utförs.

‘I Ljunghs film filmas sydtoppen på avstånd med stillastående kamera placerad på nordtoppen (alltså den topp som idag är den högsta). Små rörelser i snön och ljusskiftningar avslöjar att det är en filmbild och inte en stillbild. Då och då kontrasteras bergets stillhet mot människans rörelser. Turister eller vetenskapsmän dyker upp på toppen eller syns långsamt röra sig uppåt och nedåt längs berget. De små figurerna kommer upp på toppen, tar kanske en selfie och ser på utsikten innan de börjar bege sig neråt igen.
Stillheten, långsamheten och frånvaron av kommenterande förklaringar eller närbilder på de bergsbestigande människorna bryter mot det antropocentriska perspektiv som präglar klassiskt berättad film. Trots att mätningen dokumenteras är det inte människans handlingar som sätts i centrum. Bergets massiva närvaro gör människan liten och hennes rörelser blir små avbrott i bergets stillhet. ‘

ur Anna Sofia Rossholms essä Och Världen Smälte (FLM 2017/05)

Hanna Ljungh har under en längre tid ägnat sig åt ett konstnärligt undersökande av den materia vi benämner som sten, mark, jord, land och berg. Hanna Ljunghs arbetssätt är precist men sublimt. Hon fick 2016 ett stort genomslag både i Sverige och internationellt med sin nästan sex timmar långa film ”I am a mountain, to measure impermanence” i vilken hon i en enda tagning och från Kebnekaises norra topp filmat den smältande sydtoppen.

Ljungh (f.1974) arbetar med video, foto, skulptur och installationer där hon omvärderar relationen mellan det vi anser som mänsklig och icke-mänsklig existens. Ljungh är född 1974 i Washington D.C, USA men bor och arbetar i Stockholm. Hanna Ljungh har en B.F.A från Parsons School of Design, New York och en M.F.A. från Konstfack, Stockholm. Ljunghs verk har tidigare visats på Kunsthall Trondheim, Norge, Kristianstads Konsthall, Fotografiska i Stockholm, Studio Hippolyte i Helsingfors, HIAP i Helsingfors, Kumho Museum of Art i Soeul, Sydkorea, Anna Bohman Gallery I Stockholm, Moderna Museet I Malmö. Ljungh kommer under våren ha en separatutställning på Fondazione Pini I Milano.

Hanna Ljungh samarbetar med Anna Bohman Gallery i Stockholm.

http://www.hannaljungh.com/

 

Mer konst

preview image
Konstnär: Charlie PhillipsMedia: FotografiDatum: 2022

Taverna Brillo visar verk av Charlie Phillips i samarbete med Fullersta Gård

Charlie Phillips – In Plain Sight (Fullersta Gård på Taverna Brillo), 12 november 2022 – 22 januari 2023. Verken på som visas på Taverna Brillo kan ses som ett komplement till Charlie Phillips utställning på Fullersta Gård. Charlie Phillips verk går även att se på Tate om man är i London. Ronald "Charlie" Phillips föddes 1944 i Kingston, Jamaica, kom till Storbritannien med sina föräldrar 1956 och bosatte sig i Londons Notting Hill. Under senare år jobbade han utomlands som frilansfotograf för tidningar såsom Harper's Bazaar, Life and Italien Vogue. 1988 - 1999 bedrev han dessutom restaurangen Smokey Joe's i stadsdelen Wandsworth i södra London. Fram till idag har han även ställts ut på bland annat Tate Britain, Museum of London, Museum of Contemporary Art Detroit och Museum of the City of New York, Atlas Gallery, London och Leica Gallery, London samt The Photography Show, Birmingham och finns också i samlingar på The Wedge, Londons Victoria & Albert Museum (V&A) ), såväl som Tate. Ett porträtt av Phillips av fotografen Aliyah Otchere förvärvades av National Portrait Gallery, London 2021. Phillips utsågs till Officer of the Order of the British Empire (OBE) i 2022 New Year Honours för tjänster till fotografi och konst.
preview image
Konstnär: Max RonnersjöMedia: KollageDatum: 2022

Max Ronnersjö visar ”Sturegatan 6” på Bar Brillo

För denna utställning "Sturegatan 6" har Max Ronnersjö utgått från ett större konstprojekt där han samlar in material från tekniska jobb som han sedan använder i skapandet. I det här fallet har han producerat alla verk i Bar Brillo från material han funnit på platsen, således är detta en platsspecifik utställning där betraktaren kan upptäcka detaljer, material och rester som utgör Brillo, det undangömda eller bortglömda återvinns i konsten och får ett nytt liv. Detta är hans första utställning i Bar Brillo. Max Ronnersjö jobbar vid sidan av sitt konstnärsskap som konsttekniker i det egna företaget Max Ronnersjö Studio och har installerat konst på alla Svenska Brasseriers restauranger.
preview image
Konstnär: Bigert & BergströmMedia: InstallationDatum: 2019

Bigert & Bergström, Taverna Brillo

Bigert & Bergström are exhibiting a series of works of art at Taverna Brillo in Stockholm, which all relate to light and darkness, sun and shadow. All works are relating to an event occuring one hundred years ago; a solar eclipse occurred that would forever change scientific history. Two researchers – Arthur Eddington on the island of Principe off the coast of Africa and Frank Watson Dyson in Sobral in Brazil – tested Einstein’s relativity theory, which describes gravity not as a force, but as a curvature of space-time. On 29 May, 1919, these men studied the sun during the eclipse and were able to confirm Einstein’s theory – the light really did curve when it passed the edge of the moon.
preview image
Konstnär: Cecilia ÖmalmMedia: InstallationDatum: 2013

Cecilia Ömalm, Doors to the Afterlife

Doors to the Afterlife är ett arkitektoniskt fenomen och förekommer framförallt i fornegyptiska gravar. Symboliken är enkel – livet och döden är helt enkelt motstående sidor av samma yta, som insidan och utsidan av en dörr. Dessa portaler är den ultimata passagen, både i bemärkelsen slutgiltig och fulländad. Skendörrarna illustrerar möjligheten att röra sig mellan världar. De förblir stängda, och döljer världen på andra sidan för sinnena. Dörrarna både skiljer av och förenar. Den slutna dörren är i detta verk slutet, men också början.